A head elem olyan információkat tartalmaz, amelyek a HTML dokumentum egészére vonatkoznak. A fejrész a base, link, meta, title, style és script tagokat tartalmazhatja.

A base elem az oldal relatív linkjeinek működésére lesz hatással. Ha nincs a base elem href tulajdonsága megjelölve, akkor a relatív hivatkozások az aktuális HTML fájl könyvtárához képest lesznek értelmezve. A href megadása esetén a megadott URL lesz az indulási hely.

A meta elem meta-információt definiál az oldalhoz. Néhány példa:

<meta name="keywords" content="HTML, CSS, XHTML, JavaScript">

A kereső robotok számára fontos kulcsszavakat emeli ki.

<meta name="description" content="Web programozás jegyzet">

Rövid összefoglaló az oldaltól.

Ezeknek az információknak korábban igen nagy jelentőségük volt a keresőoptimalizálás szempontjából. A keresőoldalak egy korábbi generációja (a Google előtti korszak) lényegében a meta tagokra építette a keresési szolgáltatását. Ezt a fejlesztők egy idő után arra használták, hogy az oldalak hamis képet mutassanak magukról, és ezzel jobb helyet érjenek el a találati listákon. A Google nagy ötlete volt, hogy nem erre a könnyen manipulálható információra, hanem a bejövő linkekre épít. Így ma a meta tagok jelentősége jóval kisebb, mint ahogy azt sokan gondolják.

<meta name="revised" content="Hege Refsnes, 6/10/99">

Az utolsó módosítás napja.

Végül a karakterkódolás megadása:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">